kansielokuvatryhmapalautearkistoarkistolyhytelokuvia

Siuntio

Siuntion reissu oli materialismin juhlaa. Neljä laukullista valoja, kamera, monitori...

...kolme jalustaa, dolly, johtoja, mikrofoni ja johtoja.


Heti alkuun pidettiin palaveri.

Perjantaina kuvattiin kohtaus keittiössä. Tarkkaamo rakennettiin olohuoneeseen. (Sipsejä!)

Kohtaus tapahtui ilta-auringon valossa, mutta olosuhteiden varmistamiksi piti odottaa että oikea aurinko laskee.


Tomppa viihdytti kameraa.


Mutta ei näyttelijöitä!

Kahden 500-wattisen työmaavalaisimen kombosta tuli oiva efektivalo käytävään. Se paistaa tv-huoneen lasien takaa ja luo seinälle ja lattialle varjot, joita kukaan tuskin itse elokuvasta huomaa.

Laran jatkaessa auringonlaskun rakentamista Ismo ja näyttelijät muistelivat pitsan reseptiä keittiössä.

Ovi oli syytä pitää välillä auki, ettei pitsa paistu jo pöydälle.


Hän katseli sitä sivulta.

Liisa piti kuvaussihteerinä huolta siitä että kaikki oli kohdallaan. Tuo kummallinen jakorasia taitaa kyllä olla somistaja-Annin käsialaa!


Ismo kävi välillä keittiössä täydentämässä naposteltaviaan.

Late ja Lara yrittivät parhaansa mukaan seurata näyttelijöiden improvisaatiota.


Jaksavatko Olga ja Jussi syödä pitsan loppuun? Se selviää vain katsomalla elokuva.

Chat-kohtauksen koristeeksi tehtiin perinteinen sälekaihdinvalaistus.

Tässä sen funktiona oli luoda illuusio ilta-auringosta.

Koska ulkona oli meneillään ihan täysi päivä, peitimme koko ikkunan punertavalla kalvolla.

Muut valaisuelementit liikkuivat kuvakulmien mukaan aina, kun huoneen tiivis arkkitehtuuri antoi periksi.


Näyttelijät tauolla.

Olohuoneen valaisu oli suuri urakka. Huone oli kuitenkin selvästikin suunniteltu studioksi, joten käytössämme oli huonekorkeutta ja tasaista lattiaa. Valkoiset seinät vähensivät valontarvetta.


Beibe dokumentoi.


Lara yrittää keskittyä työntekoon.


Sillä välin näyttelijät odottavat.

Villasukilla eliminoitiin kamera-ajosta lähtevä ääni. Jopa lahkeiden kahina on eliminoitu. Kello ei ole vielä puoltakaan yötä, joten on vielä varaa hymyillä.

Seitsemältä illalla aloitettu sessio saatiin päätökseen neljän aikaan aamuyöstä. Näyttelijät menivät nukkumaan, muut kävelylle.

<< Edellinen sivu



















Näin tehtiin Rannalla -elokuvaa keväällä 2002. Kuvat on ottanut Niko Setälä.

Sivu [1] 2

Lue lisää elokuvasta >>

Lue elokuvan tekemisestä >>

Jos sinulla on kysyttävää kuvista tai haluat käyttää niitä muihin tarkoituksiin, ota yhteyttä >>




(C) Ismo Kiesiläinen, Ihmiskunnan ainoa toivo 2002